Meranie rýchlosti pohybu
telesa s LEGO Dacta LABORATÓRNA PRÁCA pre 7.ročník fyziky ZŠ |
autor: PaedDr.Miroslav VOJTEK
Ak máte na škole LEGO Dacta, počítačom riadené modely učebne
zostavy PR1 (4,5V), potom Vás možno zaujme táto laboratórna
práca, určená práve pre túto učebňu. Z tejto stránky si môžete
aj stiahnuť ovládací program k tejto laboratórnej práci,
ktorý som robil v prostredí SGP Baltazár 5.0 Profi.
Cieľom tejto práce bolo poskytnúť žiakom ukážku počítačového
merania fyzikálnej veličiny rýchlosť s automatickým výpočtom
a zápisom. Pred konaním tejto LP, je potrebné žiakom podrobne
vysvetliť jej princíp, pretože celé meranie je "automatizované".
Táto laboratórna
práca vznikla v "počítačovej verzii" už v roku
1993. Bola prvým využitím LEGO Dacta na hodinách fyziky na ZŠ
v Marhani.
Krátko po absolvovaní školenia
LEGO Dacta sa v 7. ročníku mala konať 1. laboratórna úloha -
určovanie rýchlosti pohybu telesa. Často som pri nej rozprával
žiakom o presnom elektronickom meraní času - lebo tu robili
najväčšie chyby pri meraní hodinkami alebo stopkami. V kufríku LEGO
Dacta ma potešila fotobunka a rozhodol som sa ukázať počítačové
meranie času žiakom pomocou Lega - takto vznikol krátky
program pre PC a s ním i prvá laboratórna práca vo fyzike
robená na počítači PC.
Úlohy LP: (z hľadiska jednoduchosti)
Obrázok 1 Usporiadanie dráhy a fotozávor pri meraní rýchlosti s LEGO Dacta
Túto prácu vykonával každý žiak sám so svojim autíčkom. Program bol spustený na začiatku hodiny, kedy sa zapísalo aj meno triedy. Manipuláciu s počítačom organizovali žiaci, ktorí navštevovali povinne voliteľný predmet Práca s počítačom alebo klub Informatika. V rámci hodiny bola vyhlásená súťaž o dosiahnutie čo najväčšej rýchlosti, jednotlivej i priemernej. Meranie času, výpočet rýchlosti a priemernej rýchlosti zabezpečoval program v počítači. Žiaci boli s programom oboznámení na predchádzajúcej hodine. Manipulácia s klávesnicou bola bezproblémová, lebo všetci žiaci v rámci hodín fyziky navštevovali počítačovú učebňu. Záznamy, ktoré sa ukladali počas merania na disk počítača, si žiaci po skončení laboratórnej práce vytlačili na tlačiarni a nalepili do poznámkového zošita.
Obrázok 2 Záznam z laboratórnej práce (7.A , ZŠ Marhaň, 1993/94)
Obrázok 3 Záznam z laboratórnej práce (7.C , ZŠ Marhaň, 1993/94)
Po skúsenostiach z meraní so žiakmi
som vykonal na tejto LP niekoľko úprav. V roku 1994 sme v
spolupráci s Metodickým oddelením ŠS a CVČ v Bardejove natočili
metodický videofilm pre učiteľov fyziky. Premietal sa úspešne
aj na sústredení učiteľov - obhajcov medzinárodného diplomu
LEGO Dacta v Billunde v Dánsku v máji 1994. V súčasnosti sa
používa ako príprava na laboratórnu prácu pre žiakov.
Program bol pozmenený a doplnený. Výsledky merania sa ukladajú
do grafického súboru a žiaci
si ho po vytlačení vlepujú do zošita ako záznam o meraní na
hodine.
Doplnky a úpravy programu:
Po meraní, ktoré vykonáva pomocou počítača a modelu z LEGO Dacta každý žiak sám, si žiaci uložia grafický súbor na svoju disketu, vytlačia ho na tlačiarni a vlepia do zošita ako doklad o meraní.
Obrázok 4 Záznam z laboratórnej práce (7.A , ZŠ Marhaň, 1998/99)
Po týchto meraniach boli vykonané v ovládacom programe ďalšie úpravy. Program, ktorý si môžete stiahnuť z tejto stránky, už vygeneruje takéto záznamy o meraní:
Obrázok 5 Záznam z laboratórnej práce (7.B , ZŠ Marhaň, 2000/2001)
Obrázok 6 Záznam z laboratórnej práce (7.C , ZŠ Marhaň, 2000/2001)
Pozrite si model fotozávory a stiahnite si program pre LP .
©1993-2001 Miroslav Vojtek