Námety na projekty z fyziky
pre Letnú školu Infoveku 2002
(Ružín, Budmerice)

Nasledujúce témy môžu byť spracované ako:
- dokument vo Worde, prípadne Exceli,
- webove stránky,
- prezentácia v Power Pointe.

Obsah tém je doplnený aj stručným popisom obsahu (aby bolo jasnejšie, "čo chcel básnik obsahom povedať"), ale vlastnej tvorivosti sa medze nekladú. Niektoré témy by mohli byť po spracovaní naozaj dobrou učebnou pomôckou. Našli by využitie buď priamo ako učebný materiál alebo ako motivácia v rámci danej témy. Je tu niekoľko kategórií tém: popisné encyklopedické, popisné tvorivejšie, metodické a metodické tvorivejšie. Náročnosť tém s rastúcim číslom v poradí stúpa. Posúďte sami:


1. Meradlá fyzikálnych veličín.
Možno by bolo dobré zostaviť prehľadnú tabuľku fyzikálnych veličín a ich meradiel, prípadne doplniť popis vhodnosti daného meradla pre konkrétne použitie. Spomenúť aj najnovšie elektronické a univerzálne meradlá a meranie počítačom. (Využitie - napr. v 6.roč. ZŠ pri téme "Ako meriame a vážime".)

2. Meranie fyzikálnych veličín v domácnosti.
Meranie fyzikálnych veličín sa dá zjemniť napríklad - navážime si do cesta múku, odmeráme odmerkou 350ml mlieka, potom si stopneme ako dlho sa to má piecť, alebo si vypočítame či sa cesto vmestí na plech, ...No meráme aj dĺžku látky, objem benzínu pri kupovaní, hustotu kyseliny v akumulátore auta, teplotu v mikrovlnke, chladničke, ... Čo tak zostaviť motivačnú prehľadnú tabuľku - s veličinami a príkladmi ich merania v domácnosti ?

3. Môj osvedčený motivačný pokus.
Väčšina z nás má svoj obľúbený a osvedčený motivačný pokus, ktorý podľa možností nikdy nevynechá. Čo ak sa to hodí kolegovi, ktorý ho nepozná ? No a mohol by potom pripraviť niečo pre kolegov...

4. Návod na netradičnú laboratórnu prácu (môže byť aj domáca LP).
"Klasické labáky" možno niekedy spestriť vlastnou tvorbou - asi každého z Vás to napadlo. Podeľte sa o svoj nápad - potešíme sa. Môžu to byť riadne laboratórne práce, domáce laboratórne práce, prípadne doplnkové laboratórne práce.
Ja robím napríklad so žiakmi:
Meranie rýchlosti pohybu telesa s LEGO Dacta pomocou počítača.
Meranie hornej frekvencie počuteľnosti vlastného ucha.
Meranie elektrickej práce bytovým elektromerom.
Meranie dĺžky a objemu s LEGO Dacta pomocou počítača.
Meranie teploty s LEGO RCX. , .....

5. Trenie a trecia sila v športových disciplínach.
Navonok nezáživná téma v obsahu fyziky - trecia sila - má v niektorých športoch rozhodujúci vplyv. Popísať, v ktorých športoch a kde pôsobí trecia sila, ako vplýva na výkony športovcov, ako ju môžeme zväčšiť alebo zmenšiť. Čo musia urobiť vzpierači alebo lyžiari pred svojim výkonom ?

6. Pôsobenie trecej sily doma (v kuchyni, kúpeľni, obývačke, garáži, aute, na chodbe, ...).
Príklady rozumného využitia trecej sily doma. Kde pôsobí trecia sila doma, kedy chceme aby bola čo najmenšia, kedy chceme aby bola čo najväčšia ? Aký povrch má dlažba v garáži ? Čo určite musia mať turistické topánky do hôr ?

7. Najvýznamnejší fyzici vo fyzike ZŠ - textom i obrazom.
Najvýznamnejší fyzici vo fyzike SŠ - textom i obrazom.

Často sa zabúda na tých, čo významne zmenili spôsob života ľudí. Ak je poruke fotografia s menom a stručným zoznamom najvýznamnejších objavov, môžeme to ihneď použiť. Aj na internete sú mnohé galérie fyzikov, niekde aj s podrobnejším popisom. Možno by stačil stručný popis s odkazmi na foto na webe.

8. Šikmý vrh vo fyzike a športe.
V klasickej téme nemusíte použiť príklad strieľania tankov ale využiť olympijské športy ako napríklad hod oštepom, hod kladivom, vrh guľou, futbal, ... Krásny seriál o fyzike v športe vychádza už dosť dlho v časopise QUARK.
www.casopisquark.sk (v internetovom vydaní nie sú všetky články).

9. Zbierka fyzikálnych vzorcov ZŠ alebo SŠ.
Nikdy nie je na škodu, ak sú všetky potrebné vzorce pohromade. Dobré to by bolo urobiť aj s ich popisom - fyzikálne veličiny a ich jednotky vo vzorci.

10. Základné zákony fyziky v učive fyziky ZŠ alebo SŠ - prehľadne.
Základných zákonov fyziky v učive nie je mnoho. Pri opakovaní sa zíde ich výpis.

11. Teplo, teplota a domácnosť.
Teplo a teplota - dve fyzikálne veličiny, ktoré si žiaci často pletú. Doma sa však s nimi stretávajú každý deň, len o tom možno nevedia. Nájsť príklady na teplo a teplotu v domácnosti so stručným vysvetlením. Možno využiť a j internetove web stránky.

12. Fyzikálne javy v automobile.
Aby fungoval automobil, museli najprv "riadne fungovať fyzici". Ktoré fyzikálne javy a v ktorých častiach automobilu sa využívajú ? Nezapamätáte si lepšie napríklad Pascalov zákon, Newtonove zákony zotrvačnosti, sily, akcie a reakcie, ... na konkrétnom praktickom príklade ?

13. Informatívne hodnoty fyzikálnych veličín v tabuľke.
Elektrický prúd 15 A je veľký alebo malý ? V príklade mi vyšlo, že žiarovkou tečie 300 A, môže to byť pravda ? Máme predstavu o tom - aké praktické hodnoty nadobúdajú fyzikálne veličiny okolo nás ? Nájdime hodnoty fyz. veličín okolo nás, dajme ich do tabuľky a zorientujme sa.

14. Alternatívne energie na Slovensku v kocke.
Ako je to s využívaním alternatívnych energií na Slovensku ? Ktoré alternatívne energie môžeme na Slovensku využívať ? Kde sa nachádzajú praktické výsledky ? Viete kde najbližšie je inštalovaná veterná elektráreň ? Kde jazdia traktory na bionaftu ? Geotermálna energia - prakticky v našom meste ?
Využívajte web stránky známych inštitúcií s pomocou
www.fyzikar.szm.sk a vyhľadávacích služieb. Nemali by ste určite vynechať www.fae.sk , kde je super elektronická publikácia Obnoviteľné zdroje energie od Dr.Bédiho. Ak Vám nevadí Aj pozrite sa do sveta cez www.btstream.com/pietro/altenergy.html .

15. Fyzikálne javy v kuchyni.
Kuchyňa je zároveň fyzikálnym laboratóriom. Prebieha tu mnoho javov, ktoré keby sme lepšie poznali, nemuseli by sme napríklad:
- spáliť kura,
- piecť palacinky s opáleným okrajom,
- často odmrazovať mrazničku,
- dlho čakať na uvarenie čaju,
- veľa platiť za elektrinu, ...
Úlohou je nájsť tieto javy v kuchyni a vysvetliť ich - tým fyzikálne menej zdatným. Vhodné aj ako motivácia vov yučovaní, hlavne pre dievčatá.

16. Mojich sedem fyzikálnych divov sveta.
Zamysleli ste sa už niekedy nad tým ? Ktoré fyzikálne javy môžeme nazvať axiómy ?

17. Fyzikálne paradoxy.
Môže 2 litre, 5 litrov a 10 litrov vody vytvoriť rovnaký tlak ? Môžeme studenou vodou uviesť kvapalinu do varu ? Môže 10 litrov vody roztrieštiť drevený sud ? Prečo sa pri fúkaní znižuje tlak ?
Nájdite čo najviac fyzikálnych paradoxov so stručným komentárom. Bude to super motivácia nielen pre žiakov.

18. Debrujárske pokusy vo fyzike ZŠ.
Ktoré zo známych i menej známych debrujárskych pokusov nájdu uplatnenie vo vyučovaní fyziky ? Poznáte Schola ludus ? Je to niečo podobné. Prišlo to na Slovensko s Amavetom z Kanady cez Francúzsko. Na "debrujárčinu" nepotrebujete zložité pomôcky - stačí bežné vybavenie domácnosti.

19. Časopisy s fyzikálnym obsahom.
Mnohé technické a pedagogické časopisy obsahujú aj fyzikálne námety. Vyhľadajte ich a popíšte niektoré námety. Uveďte aj weby, ak je to možné. Napadlo ma: QUARK, Věda a technika mládeži, Sdělovací technika, ...

20. Multimediálne CD-ROMy vo fyzike.
Názov CD, čo sa z neho dá použiť pre fyziku a v ktorých témach. Môžu to byť aj CD z dodávky Infoveku.

21. Fyzika a technické múzeá na Slovensku.
Niečo sa dá odučiť aj v klasickom múzeu. Niekto ho má v svojom meste, niekto to môže urobiť na školskom výlete či exkurzii. Vyhľadať adresy (príp. aj www) týchto múzeí na Slovensku a popísať vhodnosť expozícií pre dané témy. (Napadlo ma Múzeum jaskyniarstva v L.Mikuláši s expozíciou minerálov (v 6.roč. - kryštály), Petzwalovo múzeum v Spišskej Belej (optika ZŠ, SŠ i VŠ), ...).

22. Fyzika a technické múzeá vo svete.
To isté ako v predchádzajúcom, ale vo svete. Napadlo ma napríklad:
- Naturhistorische Museum vo Viedni
- Deutsche Museum v Mníchove
- Le Vilette v Paríži a pod.
Vhodné by bolo popísať, zvlášť u veľkých múzeí, v ktorých častiach múzea sa nachádzajú vhodné expozície - pre ktoré témy fyziky. prípadne uviesť aj ich www stránky s popisom a otváracími hodinami, ...

23. Fyzika a virtuálne múzeá na internete.
Na internete sú mnohé virtuálne múzeá prístupné 24h denne. Ktoré časti z nich sú vhodné pre vyučovanie fyziky? Použite napr.
www.fyzikar.szm.sk a vyhľadávacie služby.

24. Vyučovanie meteorológie s internetom.
Téma, ktorej vyučovanie v 7.ročníku fyziky ZŠ ešte nie je zapracované v učebniciach (stav v júli 2001). Ktoré témy, podľa učebným plánov a štandardov, by sa hodili vyučovať s využitím internetu. Uviesť vhodné web stránky. Prakticky som vyučoval 2 roky, niektoré moje tipy na www.fyzikar.szm.sk .

26. Vyučovanie astronómie s internetom.
Sú témy vo fyzike, na ktoré učebnice časovo nestačia. S využívaním družíc, počítačov i internetu rastie aj počet astronomických objavov. Na internete nájdeme i klasické údaje a obrázky, no hlavne tie najnovšie - ukážte kde, na akých stránkach to je a prípadne kde by tomohlo v budúcnosti byť.

27. Vyučovanie témy "Energia v technike, prírode a spoločnosti" s multimediálnymi CD a internetom.
Ktoré časti a z ktorých CD by sa dali použiť pre vyučovanie F v 9.ročníku ZŠ. Osobne som používal českú Encyklopedie energie s využívaním LAN a programu NetMeeting. Toto CD podporuje aj
www.energyweb.cz . Ktoré ďalšie CD a weby sa dajú onkrétne použiť ?

28. Palivové články - perspektívne elektrochemické zdroje elektriny.
Perspektívny zdroj elektrickej energie v budúcnosti. Skúmajú ho mnohé štátne i súkromné laboratóriá v Európe i vo svete, no u nás sa o tom veľa nehovorí. Prakticky sa tomu venuje klub AMAVET655 pri ZŠ v Marhani vo svojom projekte ENERGOVEDÁTOR a Vedecko-technické centrum Stodola Bratislava. Učebnice fyziky nižších stupňov o tom ale nepíšu nič. V zahraničí už na palivové články jazdia osobné autá i autobusy - s výbornými výsledkami. O pár rokov sa pripravuje sériová výroba. Pre niektoré domácnosti v odľahlejších oblastiach je to normálny zdroj elektriny. Ak poznáte elektrolyzér, tak sa nemáte čoho báť - palivový článok pracuje v princípe presne opačne. Ja som to zaradil do učiva 8. i 9. ročníka F ZŠ.


Za všetky pripomienky, doplnky, návrhy a vylepšenia vám vopred ďakuje: fyzikar@2xm.sk


Copyright © 2000-2002 PaedDr.Miroslav Vojtek
Posledná úprava tejto stránky bola vykonaná: 7.apríla 2001