Námety
na projekty z fyziky
pre Letnú školu Infoveku 2002
(Ružín, Budmerice)
Nasledujúce témy môžu byť spracované ako: |
-
dokument vo Worde, prípadne Exceli, - webove stránky, - prezentácia v Power Pointe. |
Obsah tém je doplnený aj stručným popisom obsahu (aby bolo jasnejšie, "čo chcel básnik obsahom povedať"), ale vlastnej tvorivosti sa medze nekladú. Niektoré témy by mohli byť po spracovaní naozaj dobrou učebnou pomôckou. Našli by využitie buď priamo ako učebný materiál alebo ako motivácia v rámci danej témy. Je tu niekoľko kategórií tém: popisné encyklopedické, popisné tvorivejšie, metodické a metodické tvorivejšie. Náročnosť tém s rastúcim číslom v poradí stúpa. Posúďte sami:
1. Meradlá fyzikálnych veličín.
Možno by bolo dobré zostaviť prehľadnú tabuľku
fyzikálnych veličín a ich meradiel, prípadne doplniť popis
vhodnosti daného meradla pre konkrétne použitie. Spomenúť aj
najnovšie elektronické a univerzálne meradlá a meranie počítačom.
(Využitie - napr. v 6.roč. ZŠ pri téme "Ako meriame a vážime".)
2. Meranie fyzikálnych veličín
v domácnosti.
Meranie fyzikálnych veličín sa dá zjemniť napríklad
- navážime si do cesta múku, odmeráme odmerkou 350ml mlieka,
potom si stopneme ako dlho sa to má piecť, alebo si vypočítame
či sa cesto vmestí na plech, ...No meráme aj dĺžku látky,
objem benzínu pri kupovaní, hustotu kyseliny v akumulátore
auta, teplotu v mikrovlnke, chladničke, ... Čo tak zostaviť
motivačnú prehľadnú tabuľku - s veličinami a príkladmi ich
merania v domácnosti ?
3. Môj osvedčený motivačný
pokus.
Väčšina z nás má svoj obľúbený a osvedčený
motivačný pokus, ktorý podľa možností nikdy nevynechá. Čo
ak sa to hodí kolegovi, ktorý ho nepozná ? No a mohol by potom
pripraviť niečo pre kolegov...
4. Návod na netradičnú
laboratórnu prácu (môže byť aj domáca LP).
"Klasické labáky" možno niekedy spestriť
vlastnou tvorbou - asi každého z Vás to napadlo. Podeľte sa o
svoj nápad - potešíme sa. Môžu to byť riadne laboratórne
práce, domáce laboratórne práce, prípadne doplnkové laboratórne
práce.
Ja robím napríklad so žiakmi:
Meranie rýchlosti pohybu telesa s LEGO Dacta pomocou počítača.
Meranie hornej frekvencie počuteľnosti vlastného ucha.
Meranie elektrickej práce bytovým elektromerom.
Meranie dĺžky a objemu s LEGO Dacta pomocou počítača.
Meranie teploty s LEGO RCX. , .....
5. Trenie a trecia sila v športových
disciplínach.
Navonok nezáživná téma v obsahu fyziky - trecia sila
- má v niektorých športoch rozhodujúci vplyv. Popísať, v
ktorých športoch a kde pôsobí trecia sila, ako vplýva na výkony
športovcov, ako ju môžeme zväčšiť alebo zmenšiť. Čo
musia urobiť vzpierači alebo lyžiari pred svojim výkonom ?
6. Pôsobenie trecej sily doma
(v kuchyni, kúpeľni, obývačke, garáži, aute, na chodbe,
...).
Príklady rozumného využitia trecej sily doma. Kde pôsobí
trecia sila doma, kedy chceme aby bola čo najmenšia, kedy
chceme aby bola čo najväčšia ? Aký povrch má dlažba v garáži
? Čo určite musia mať turistické topánky do hôr ?
7. Najvýznamnejší fyzici vo
fyzike ZŠ - textom i obrazom.
Najvýznamnejší fyzici vo fyzike SŠ - textom i obrazom.
Často sa zabúda na tých, čo významne zmenili spôsob
života ľudí. Ak je poruke fotografia s menom a stručným
zoznamom najvýznamnejších objavov, môžeme to ihneď použiť.
Aj na internete sú mnohé galérie fyzikov, niekde aj s
podrobnejším popisom. Možno by stačil stručný popis s
odkazmi na foto na webe.
8. Šikmý vrh vo fyzike a športe.
V klasickej téme nemusíte použiť príklad strieľania
tankov ale využiť olympijské športy ako napríklad hod oštepom,
hod kladivom, vrh guľou, futbal, ... Krásny seriál o fyzike v
športe vychádza už dosť dlho v časopise QUARK. www.casopisquark.sk (v internetovom vydaní nie sú
všetky články).
9. Zbierka fyzikálnych vzorcov
ZŠ alebo SŠ.
Nikdy nie je na škodu, ak sú všetky potrebné vzorce
pohromade. Dobré to by bolo urobiť aj s ich popisom - fyzikálne
veličiny a ich jednotky vo vzorci.
10. Základné zákony fyziky v
učive fyziky ZŠ alebo SŠ - prehľadne.
Základných zákonov fyziky v učive nie je mnoho. Pri
opakovaní sa zíde ich výpis.
11. Teplo, teplota a domácnosť.
Teplo a teplota - dve fyzikálne veličiny, ktoré si žiaci
často pletú. Doma sa však s nimi stretávajú každý deň,
len o tom možno nevedia. Nájsť príklady na teplo a teplotu v
domácnosti so stručným vysvetlením. Možno využiť a j
internetove web stránky.
12. Fyzikálne javy v
automobile.
Aby fungoval automobil, museli najprv "riadne
fungovať fyzici". Ktoré fyzikálne javy a v ktorých častiach
automobilu sa využívajú ? Nezapamätáte si lepšie napríklad
Pascalov zákon, Newtonove zákony zotrvačnosti, sily, akcie a
reakcie, ... na konkrétnom praktickom príklade ?
13. Informatívne hodnoty fyzikálnych
veličín v tabuľke.
Elektrický prúd 15 A je veľký alebo malý ? V príklade
mi vyšlo, že žiarovkou tečie 300 A, môže to byť pravda ? Máme
predstavu o tom - aké praktické hodnoty nadobúdajú fyzikálne
veličiny okolo nás ? Nájdime hodnoty fyz. veličín okolo nás,
dajme ich do tabuľky a zorientujme sa.
14. Alternatívne energie na
Slovensku v kocke.
Ako je to s využívaním alternatívnych energií na
Slovensku ? Ktoré alternatívne energie môžeme na Slovensku
využívať ? Kde sa nachádzajú praktické výsledky ? Viete
kde najbližšie je inštalovaná veterná elektráreň ? Kde
jazdia traktory na bionaftu ? Geotermálna energia - prakticky v
našom meste ?
Využívajte web stránky známych inštitúcií s pomocou www.fyzikar.szm.sk a vyhľadávacích služieb.
Nemali by ste určite vynechať www.fae.sk , kde je super elektronická
publikácia Obnoviteľné zdroje energie od Dr.Bédiho. Ak Vám
nevadí Aj pozrite sa do sveta cez www.btstream.com/pietro/altenergy.html .
15. Fyzikálne javy v kuchyni.
Kuchyňa je zároveň fyzikálnym laboratóriom.
Prebieha tu mnoho javov, ktoré keby sme lepšie poznali,
nemuseli by sme napríklad:
- spáliť kura,
- piecť palacinky s opáleným okrajom,
- často odmrazovať mrazničku,
- dlho čakať na uvarenie čaju,
- veľa platiť za elektrinu, ...
Úlohou je nájsť tieto javy v kuchyni a vysvetliť ich -
tým fyzikálne menej zdatným. Vhodné aj ako motivácia vov yučovaní,
hlavne pre dievčatá.
16. Mojich sedem fyzikálnych
divov sveta.
Zamysleli ste sa už niekedy nad tým ? Ktoré fyzikálne
javy môžeme nazvať axiómy ?
17. Fyzikálne paradoxy.
Môže 2 litre, 5 litrov a 10 litrov vody vytvoriť
rovnaký tlak ? Môžeme studenou vodou uviesť kvapalinu do varu
? Môže 10 litrov vody roztrieštiť drevený sud ? Prečo sa
pri fúkaní znižuje tlak ?
Nájdite čo najviac fyzikálnych paradoxov so stručným komentárom.
Bude to super motivácia nielen pre žiakov.
18. Debrujárske pokusy vo
fyzike ZŠ.
Ktoré zo známych i menej známych debrujárskych
pokusov nájdu uplatnenie vo vyučovaní fyziky ? Poznáte Schola
ludus ? Je to niečo podobné. Prišlo to na Slovensko s Amavetom
z Kanady cez Francúzsko. Na "debrujárčinu"
nepotrebujete zložité pomôcky - stačí bežné vybavenie domácnosti.
19. Časopisy s fyzikálnym
obsahom.
Mnohé technické a pedagogické časopisy obsahujú aj
fyzikálne námety. Vyhľadajte ich a popíšte niektoré námety.
Uveďte aj weby, ak je to možné. Napadlo ma: QUARK, Věda a
technika mládeži, Sdělovací technika, ...
20. Multimediálne CD-ROMy vo
fyzike.
Názov CD, čo sa z neho dá použiť pre fyziku a v
ktorých témach. Môžu to byť aj CD z dodávky Infoveku.
21. Fyzika a technické múzeá
na Slovensku.
Niečo sa dá odučiť aj v klasickom múzeu. Niekto ho
má v svojom meste, niekto to môže urobiť na školskom výlete
či exkurzii. Vyhľadať adresy (príp. aj www) týchto múzeí
na Slovensku a popísať vhodnosť expozícií pre dané témy. (Napadlo
ma Múzeum jaskyniarstva v L.Mikuláši s expozíciou minerálov
(v 6.roč. - kryštály), Petzwalovo múzeum v Spišskej Belej (optika
ZŠ, SŠ i VŠ), ...).
22. Fyzika a technické múzeá
vo svete.
To isté ako v predchádzajúcom, ale vo svete. Napadlo
ma napríklad:
- Naturhistorische Museum vo Viedni
- Deutsche Museum v Mníchove
- Le Vilette v Paríži a pod.
Vhodné by bolo popísať, zvlášť u veľkých múzeí, v ktorých
častiach múzea sa nachádzajú vhodné expozície - pre ktoré
témy fyziky. prípadne uviesť aj ich www stránky s popisom a
otváracími hodinami, ...
23. Fyzika a virtuálne múzeá
na internete.
Na internete sú mnohé virtuálne múzeá prístupné
24h denne. Ktoré časti z nich sú vhodné pre vyučovanie
fyziky? Použite napr. www.fyzikar.szm.sk a vyhľadávacie služby.
24. Vyučovanie meteorológie s
internetom.
Téma, ktorej vyučovanie v 7.ročníku fyziky ZŠ
ešte nie je zapracované v učebniciach (stav v júli 2001).
Ktoré témy, podľa učebným plánov a štandardov, by sa
hodili vyučovať s využitím internetu. Uviesť vhodné web stránky.
Prakticky som vyučoval 2 roky, niektoré moje tipy na www.fyzikar.szm.sk .
26. Vyučovanie astronómie s
internetom.
Sú témy vo fyzike, na ktoré učebnice časovo nestačia.
S využívaním družíc, počítačov i internetu rastie aj počet
astronomických objavov. Na internete nájdeme i klasické údaje
a obrázky, no hlavne tie najnovšie - ukážte kde, na akých
stránkach to je a prípadne kde by tomohlo v budúcnosti byť.
27. Vyučovanie témy "Energia
v technike, prírode a spoločnosti" s multimediálnymi CD a
internetom.
Ktoré časti a z ktorých CD by sa dali použiť pre
vyučovanie F v 9.ročníku ZŠ. Osobne som používal českú
Encyklopedie energie s využívaním LAN a programu NetMeeting.
Toto CD podporuje aj www.energyweb.cz . Ktoré ďalšie CD a weby
sa dajú onkrétne použiť ?
28. Palivové články -
perspektívne elektrochemické zdroje elektriny.
Perspektívny zdroj elektrickej energie v budúcnosti.
Skúmajú ho mnohé štátne i súkromné laboratóriá v Európe
i vo svete, no u nás sa o tom veľa nehovorí. Prakticky sa tomu
venuje klub AMAVET655 pri ZŠ v Marhani vo svojom projekte
ENERGOVEDÁTOR a Vedecko-technické centrum Stodola Bratislava. Učebnice
fyziky nižších stupňov o tom ale nepíšu nič. V zahraničí
už na palivové články jazdia osobné autá i autobusy - s výbornými
výsledkami. O pár rokov sa pripravuje sériová výroba. Pre
niektoré domácnosti v odľahlejších oblastiach je to normálny
zdroj elektriny. Ak poznáte elektrolyzér, tak sa nemáte čoho
báť - palivový článok pracuje v princípe presne opačne. Ja
som to zaradil do učiva 8. i 9. ročníka F ZŠ.
Za všetky pripomienky, doplnky, návrhy a vylepšenia vám vopred ďakuje: fyzikar@2xm.sk
Copyright
© 2000-2002 PaedDr.Miroslav Vojtek
Posledná úprava tejto stránky bola vykonaná: 7.apríla
2001