Časovo-tematický učebný plán pre školský rok 2003/2004


Škola: Základná škola Marhaň
Predmet: FYZIKA
Ročník: 9. - 1h/t (33h)
Autori a učebnice: Bohuněk-Fyzika pre 7.roč.ZŠ; Hantabálová: Prírodoveda pre 9.roč. ZŠ.
RNDr.Martin Macháček,CSc. - Fyzika 9 pre ZŠ - 1.diel a 2.diel
Vyučujúci: PaedDr.Miroslav VOJTEK

Prehľad tématických celkov:
0. Opakovanie 8.roč. a úvod do F 9.roč. - 2h.
1. Svetelné javy. - 13 h.
2. Energia v prírode, technike a spoločnosti. - 15 h.

3. Upevňovanie vedomostí a zručností, virtuálne exkurzie. - 3h.

Laboratórne práce:
1. LP - Hľadanie a meranie ohniskovej vzdialenosti šošoviek.
2. LP - Optimalizácia spotreby energie v domácnosti a výpočet spotreby elektriny.
(3.LP - Merania na slnečnej batérii (a plastovom slnečnom kolektore).)


Svetelné javy - Ciele:


Energia v prírode, technike a spoločnosti - Ciele:


Obsahový plán vyučovacích hodín:

1.h - Úvodná hodina.
2.h - Opakovanie učiva 8. ročníka.

SVETELNÉ JAVY
3.-5.h - Priamočiare šírenie svetla. Svetelné zdroje, svetelný zväzok, svetelný lúč. [Laser a jeho využitie]. Tieň, mesačné fázy, zatmenie Mesiaca, zatmenie Slnka. Rýchlosť svetla.
6.h - Hodina s Internetom - zatmenia Slnka a iné zaujímavé stránky.
7.-9.h - Odraz svetla. Zákon odrazu svetla. Rovinné zrkadlo. Zobrazenie predmetu rovinným zrkadlom. Guľové zrkadlo duté a vypuklé. Určenie ohniskovej vzdialenosti guľových zrkadiel. Zobrazenie guľovými zrkadlami. Praktické využitie zrkadiel.
10.-12.h - Lom svetla. Zákon lomu svetla. Spojka a rozptylka. Optická os, ohnisko šošovky a ohnisková vzdialenosť. Zobrazenie šošovkami. Optické vlastnosti oka. Chyby oka. Okuliare. Praktické využitie šošoviek.
13.h - Rozklad svetla. Slnečné spektrum, rozklad slnečného svetla optickým hranolom. Dúha a farby.
14.h - 1.LP - Hľadanie a meranie ohniskovej vzdialenosti šošoviek.
15.h - Zhrnutie tématického celku o svetelných javoch.

ENERGIA V PRÍRODE, TECHNIKE A SPOLOČNOSTI
16.h - Motivačná hodina - ENERGYWEB a multimediálna Encyklopédia energie.
17.-18.h - Aplikované výpočty - výpočet práce, výkonu, polohovej energie a tepla.
19.h - Teplo a kalorimetrická rovnica.
20.h - 2.LP - Optimalizácia spotreby energie v domácnosti a výpočet spotreby elektriny.
21.h - Vnútorná energia a Zákon zachovania energie. Premeny energie v prírode.
22.h - Premeny elektrickej energie.
23.h - Fosílne palivá a klasická elektráreň.
24.h - Jadrová energia. Rádioaktivita. Nuklidy. Štiepna reakcia.
25.h - Jadrová elektráreň, využitie jadrovej energie.
26.h - Využitie slnečnej energie.
27.h - 3.LP - Merania na slnečnej batérii.
28.h - Využitie veternej energie.
29.h - Energetické pokusy s ENERGYWEB.
30.h - Zhrnutie učiva o energii. [ www.energyweb.cz, www.enpose.sk ,]


31.h - Virtuálna internetová exkurzia do strediska jadrových výskumov www.cern.ch .
32.h - Získavanie najnovších fyzikálnych poznatkov pomocou Internetu. (aj vyhľadávače)
33.h - Význam a uplatnenie učiva fyziky ZŠ pre život.

Pre žiakov, ktorí sú zároveň členmi Asociácie pre mládež, vedu a techniku na škole (klub655) sa pripraví
podľa záujmu exkurzia:
Základy astronomických pozorovaní v hvezdárni Roztoky.


V Marhani, 2.9.2003 PaedDr.Miroslav VOJTEK, vyučujúci F


Copyright © 1999-2003 Miroslav Vojtek