Časovo-tematický učebný plán pre školský rok 2003/2004
Škola: Základná škola Marhaň
Predmet: FYZIKA
Ročník: 9. - 1h/t (33h)
Autori a učebnice: Bohuněk-Fyzika
pre 7.roč.ZŠ; Hantabálová: Prírodoveda pre 9.roč. ZŠ.
RNDr.Martin Macháček,CSc.
- Fyzika 9 pre ZŠ - 1.diel a 2.diel
Vyučujúci: PaedDr.Miroslav VOJTEK
Prehľad
tématických celkov:
0. Opakovanie 8.roč. a úvod do F 9.roč. - 2h.
1. Svetelné javy. - 13 h.
2. Energia v prírode, technike a spoločnosti. - 15 h.
3.
Upevňovanie vedomostí a zručností, virtuálne exkurzie. - 3h.
Laboratórne
práce:
1. LP - Hľadanie a meranie ohniskovej
vzdialenosti šošoviek.
2. LP - Optimalizácia spotreby energie v domácnosti a výpočet
spotreby elektriny.
(3.LP - Merania na slnečnej batérii (a plastovom slnečnom
kolektore).)
Svetelné
javy - Ciele:
Energia
v prírode, technike a spoločnosti - Ciele:
Obsahový
plán vyučovacích hodín:
1.h -
Úvodná hodina.
2.h -
Opakovanie učiva 8. ročníka.
SVETELNÉ
JAVY
3.-5.h
- Priamočiare šírenie svetla. Svetelné zdroje, svetelný zväzok,
svetelný lúč. [Laser a jeho využitie]. Tieň, mesačné fázy,
zatmenie Mesiaca, zatmenie Slnka. Rýchlosť svetla.
6.h -
Hodina s Internetom - zatmenia Slnka a iné zaujímavé stránky.
7.-9.h
- Odraz svetla. Zákon odrazu svetla. Rovinné zrkadlo.
Zobrazenie predmetu rovinným zrkadlom. Guľové zrkadlo duté a
vypuklé. Určenie ohniskovej vzdialenosti guľových zrkadiel.
Zobrazenie guľovými zrkadlami. Praktické využitie zrkadiel.
10.-12.h
- Lom svetla. Zákon lomu svetla. Spojka a rozptylka. Optická
os, ohnisko šošovky a ohnisková vzdialenosť. Zobrazenie šošovkami.
Optické vlastnosti oka. Chyby oka. Okuliare. Praktické využitie
šošoviek.
13.h -
Rozklad svetla. Slnečné spektrum, rozklad slnečného svetla
optickým hranolom. Dúha a farby.
14.h -
1.LP - Hľadanie a meranie ohniskovej vzdialenosti šošoviek.
15.h -
Zhrnutie tématického celku o svetelných javoch.
ENERGIA
V PRÍRODE, TECHNIKE A SPOLOČNOSTI
16.h -
Motivačná hodina - ENERGYWEB a multimediálna Encyklopédia
energie.
17.-18.h
- Aplikované výpočty - výpočet práce, výkonu, polohovej
energie a tepla.
19.h -
Teplo a kalorimetrická rovnica.
20.h -
2.LP - Optimalizácia spotreby energie v domácnosti a výpočet
spotreby elektriny.
21.h -
Vnútorná energia a Zákon zachovania energie. Premeny energie v
prírode.
22.h -
Premeny elektrickej energie.
23.h -
Fosílne palivá a klasická elektráreň.
24.h -
Jadrová energia. Rádioaktivita. Nuklidy. Štiepna reakcia.
25.h -
Jadrová elektráreň, využitie jadrovej energie.
26.h -
Využitie slnečnej energie.
27.h -
3.LP - Merania na slnečnej batérii.
28.h -
Využitie veternej energie.
29.h -
Energetické pokusy s ENERGYWEB.
30.h -
Zhrnutie učiva o energii. [ www.energyweb.cz, www.enpose.sk ,]
31.h -
Virtuálna internetová exkurzia do strediska jadrových výskumov
www.cern.ch .
32.h -
Získavanie najnovších fyzikálnych poznatkov pomocou Internetu. (aj vyhľadávače)
33.h -
Význam a uplatnenie učiva fyziky ZŠ pre život.
Pre žiakov, ktorí sú zároveň členmi
Asociácie pre mládež, vedu a techniku na škole (klub655) sa
pripraví
podľa záujmu exkurzia:
Základy astronomických pozorovaní v hvezdárni Roztoky.
V
Marhani, 2.9.2003 PaedDr.Miroslav VOJTEK, vyučujúci F
Copyright © 1999-2003 Miroslav Vojtek