Ministerstvo školstva Slovenskej republiky
VZDELÁVACÍ ŠTANDARD
Z FYZIKY
PRE 2. STUPEŇ ZÁKLADNEJ ŠKOLY
Prácu na tvorbe štandardov koordinovala: RNDr.
Viera Lapitková, CSc.
Návrh úprav: RNDr. Eva Tomanová, CSc.
Konečné úpravy: RNDr. Eva Kozová
Schválilo
Ministerstvo školstva Slovenskej republiky
dňa 9.4. 1999 pod číslom 546/99-4 s platnosťou od 1.
septembra 1999
ÚVOD
Vzdelávací štandard z fyziky
má za cieľ regulovať kvalitu vzdelávania vo fyzike, aby dal
dostatočný priestor pre vznik alternatívnych modelov vyučovania
fyziky, ale zároveň zaručoval ich určitú úroveň. Vychádza
z učebných osnov fyziky pre 6. až 9. ročník základnej školy,
ktoré schválilo MŠ SR dňa 3. apríla 1997 rozhodnutím č.
1640/97-151 s platnosťou od 1. septembra 1997 a učebných plánov
pre 5. až 9. ročník ZŠ schválených MŠ SR dňa 17. 3. 1997
pod číslom 474/1997-15 s platnosťou od 1. septembra 1997 s minimálnou hodinovou dotáciou pre
fyziku 2, 2, 2, 1 týždenne v 6. až 9. ročníku. Po optimalizácii
na základe overovania v praxi by mal byť akceptovaný ako záväzná
časť obsahu vzdelávania vo fyzike a preň stanovených výchovno-vzdelávacích
cieľov vo všetkých základných
školách bez ohľadu na zvolenú koncepciu vzdelávania.
Štandard zahŕňa osem tematických
okruhov učiva, z ktorých každý je spracovaný v dvoch častiach.
Prvá z nich – obsah – stanovuje základné učivo, určené
ako záväzné na sprístupnenie vo všetkých základných školách
všetkým žiakom. Druhá časť vymedzuje vo väzbe na základné
učivo požiadavky na vedomosti a zručnosti, ktoré by mali počas
štúdia získať a vedieť preukázať, aj keď na rôznej úrovni
zvládnutia, všetci žiaci. Záväznosť štandardu v obidvoch uvedených častiach nevylučuje
možnosť zaradiť do vyučovania ďalšie učivo, ktoré je v príslušnej
škole, či triede vhodné a potrebné na splnenie stanovených
cieľov, a zvýšiť nároky na výkony žiakov. Štandard
neobmedzuje tvorivý prístup učiteľov, ale umožňuje im slobodne voliť metódy,
formy a prostriedky na plnenie stanovených požiadaviek.
Požiadavky na vedomosti a zručnosti
žiakov v štandarde sa budú ďalej konkretizovať vzorovými
úlohami, ktoré sa po overení použijú pri tvorbe materiálov
na kvantifikovanie a objektivizáciu učebných výsledkov žiakov
– didaktických testov, či iných druhov skúšok (tematických,
ročníkových, výstupných zo štúdia) s možnosťou ich lokálneho
aj celoplošného využitia.
PREHĽAD TEMATICKÝCH OKRUHOV
- Meranie fyzikálnych veličín
- Sila a pohyb
- Mechanické vlastnosti kvapalín a plynov
- Práca. Energia. Teplo
- Elektromagnetické javy
- Stavba látok
- Svetelné javy
- Energia v prírode,
technike a spoločnosti
1 MERANIE FYZIKÁLNYCH VELIČÍN
Požadovaná úspešnosť: 70
%
Obsah
Vlastnosti telies. Fyzikálne
veličiny: dĺžka, objem, hustota, čas, teplota, sila, tlak,
elektrický prúd, elektrické napätie. Vybrané jednotky sústavy
SI, ich násobky a diely. Meradlá dĺžky, času, hmotnosti,
objemu, teploty, sily, tlaku, elektrického prúdu, elektrického
napätia. Hustota. Metódy merania vybraných fyzikálnych veličín.
Grafická metóda zobrazovania závislosti fyzikálnych veličín.
Požiadavky na vedomosti a zručnosti
- Rozlíšiť merateľné a nemerateľné
vlastnosti telesa.
- Odhadnúť dĺžku, objem,
hmotnosť telies.
- Vybrať meradlo s vhodným
rozsahom pre dané meranie.
- Aplikovať pravidlá správneho
merania dĺžkovými meradlami, odmerným valcom, váhami,
stopkami, Celziovým teplomerom, silomerom, ampérmetrom,
voltmetrom.
- Používať jednotky fyzikálnych
veličín, ich násobky a diely.
- Zapísať namerané hodnoty
a zaokrúhliť výsledky merania.
- Vypočítať z nameraných
hodnôt aritmetický priemer.
- Zostaviť z nameraných
hodnôt tabuľku, zostrojiť graf, čítať a interpretovať
graf.
- Riešiť úlohy a fyzikálne
situácie s využitím vzťahov na výpočet fyzikálnych
veličín.
- Pracovať s tabuľkami
fyzikálnych veličín.
- Urobiť stručnú správu z riešenia
laboratórnej úlohy.
2 SILA A POHYB
Požadovaná úspešnosť:
75 %
Obsah
Vzájomné pôsobenie telies.
Sila. Gravitačné pole Zeme. Gravitačná sila. Znázornenie
sily. Jednotka sily. Skladanie dvoch síl pôsobiacich na teleso
v tej istej priamke. Posuvné účinky sily. Zotrvačnosť
telies. Účinok sily na teleso otáčavé okolo pevnej osi.
Moment sily. Jednotka momentu. Páka. Rovnovážna poloha páky.
Pevná kladka. Tlaková sila. Tlak. Jednotka tlaku. Trenie.
Trecia sila. Relatívnosť pokoja a pohybu telesa. Priamočiary
a krivočiary pohyb. Rovnomerný a nerovnomerný pohyb. Rýchlosť rovnomerného pohybu. Jednotky rýchlosti.
Grafické znázornenie rovnomerného pohybu. Priemerná rýchlosť.
Požiadavky na vedomosti a zručnosti
- Charakterizovať silu ako
fyzikálnu veličinu, ktorá má smer a veľkosť.
- Znázorniť silu
orientovanou úsečkou.
- Riešiť úlohy a fyzikálne
situácie s využitím vzťahu na výpočet gravitačnej
sily. Poznať hodnotu gravitačného zrýchlenia.
- Zostrojiť graf priamej úmernosti
predĺženia pružiny a ťahovej sily, čítať graf.
- Odmerať silu pružinovým
silomerom, vysvetliť princíp merania.
- Zostrojiť výslednicu síl
pôsobiacich na teleso v tej istej priamke a predpovedať
pohyb telesa, na ktoré sila pôsobí.
- Určiť rovnováhu síl pôsobiacich
na teleso v tej istej priamke.
- Uviesť a vysvetliť príklady
uplatnenia sa zotrvačnosti telesa.
- Pokusom ilustrovať otáčavý
účinok sily.
- Riešiť úlohy a fyzikálne
situácie s aplikáciou a využitím vzťahu na výpočet
momentu sily.
- Pokusom overiť podmienky
rovnováhy na páke.
- Vysvetliť závislosť veľkosti
tlaku od veľkosti pôsobiacej sily a plochy, na ktorú
sila kolmo pôsobí.
- Riešiť úlohy a fyzikálne
situácie s aplikáciou a využitím vzťahu na výpočet
tlaku.
- Vysvetliť príčiny vzniku
trecej sily.
- Zmerať veľkosť trecej sily.
- Opísať trenie ako jav s užitočnými
a nepriaznivými prejavmi v bežnom živote a technickej
praxi.
- Navrhnúť spôsob, ako užitočné
trenie zväčšiť alebo škodlivé zmenšiť.
- Rozhodnúť, či je dané
teleso v pokoji alebo v pohybe vzhľadom na iné teleso.
- Rozlíšiť rovnomerný a nerovnomerný
pohyb telesa.
- Riešiť úlohy a fyzikálne
situácie s využitím vzťahu na výpočet rýchlosti
rovnomerného pohybu.
- Určiť priemernú rýchlosť
nerovnomerného pohybu.
- Zostrojiť graf z daných
hodnôt dráhy a času pre rovnomerný pohyb, čítať a interpretovať
graf.
3 MECHANICKÉ VLASTNOSTI KVAPALÍN A PLYNOV
Požadovaná úspešnosť: 80
%
Obsah
Tlak v kvapalinách. Hydrostatický tlak. Pôsobenie síl na
teleso v kvapaline. Podmienky potápania, plávania, vznášania
sa telesa v kvapaline.
Atmosféra Zeme. Atmosférický tlak. Torricelliho pokus.
Meranie atmosferického tlaku. Pôsobenie síl na teleso v atmosfére.
Vlhkosť vzduchu. Vlhkomer. Zrážky
a ich meranie. Vznik vetra. Meteorologická mapa. Predpoveď počasia.
Požiadavky na vedomosti a zručnosti
- Ilustrovať pokusom a vysvetliť
prenos tlaku v kvapalinách a plynoch, poznať využitie
javu v praxi.
- Vysvetliť závislosť
hydrostatického tlaku od hĺbky ponorenia.
- Riešiť úlohy a fyzikálne
situácie s využitím vzťahu na výpočet hydrostatického
tlaku.
- Vysvetliť pôsobenie
gravitačnej a vztlakovej sily na telesá ponorené do
kvapaliny, znázorniť ich graficky.
- Riešiť úlohy a fyzikálne
situácie s využitím vzťahu na výpočet vztlakovej
sily.
- Vysvetliť správanie sa
telies v kvapaline z podmienok potápania, plávania a vznášania
sa.
- Vysvetliť jav pôsobenia
atmosferického tlaku, porovnať atmosferický tlak v rôznych
výškach nad povrchom Zeme.
- Vysvetliť a pokusom
ilustrovať pôsobenie aerostatickej vztlakovej
sily v atmosfére.
- Opísať meranie atmosferického
tlaku tlakomerom.
- Vysvetliť základné
meteorologické javy a ich meranie (vlhkosť vzduchu, zrážky,
vznik vetra).
- Zistiť údaje z meteorologickej
mapy.
4 PRÁCA. ENERGIA. TEPLO
Požadovaná úspešnosť: 75
%
Obsah
Práca. Jednotky práce. Výkon. Jednotky výkonu. Pohybová
energia telesa. Polohová energia telesa. Jednotky energie. Vzájomná
premena pohybovej a polohovej energie telesa. Teplo. Jednotky
tepla. Teplo prijaté a odovzdané telesom. Merná tepelná
kapacita. Topenie, tuhnutie, var a kondenzácia látok.
Vyparovanie.
Požiadavky na vedomosti a zručnosti
- Vysvetliť pojmy práca a výkon.
- Riešiť úlohy a fyzikálne
situácie s využitím vzťahu na výpočet práce a výkonu.
- Vysvetliť pojmy pohybová a polohová
energia telesa.
- Opísať na konkrétnych príkladoch
vzájomné premeny polohovej a pohybovej energie telesa.
- Rozlíšiť pojmy teplo a teplota.
- Vysvetliť pojem merná
tepelná kapacita látky.
- Riešiť úlohy a fyzikálne
situácie s využitím vzťahu na výpočet tepla.
- Použiť tabuľky na určenie
mernej tepelnej kapacity látky, teploty varu, topenia a tuhnutia.
- Porovnať látky podľa ich
tepelnej vodivosti pomocou tabuliek.
- Pokusne určiť teplo prijaté
kvapalinou (pevným telesom) a teplo odovzdané pevným
telesom (kvapalinou) pri tepelnej výmene.
- Vysvetliť javy topenia,
tuhnutia, vyparovania, varu a kondenzácie.
- Vysvetliť na konkrétnych
príkladoch dôsledky zmeny objemu (dĺžky) telesa pri jeho
zohrievaní alebo ochladzovaní.
- Odmerať zmenu teploty
chemicky čistej látky v pravidelných časových
intervaloch pri jej zohrievaní a ochladzovaní a z nameraných
hodnôt zostaviť tabuľku a zostrojiť graf, čítať a interpretovať
graf.
5 ELEKTROMAGNETICKÉ JAVY
Požadovaná úspešnosť: 75
%
Obsah
Elektrické vlastnosti látok.
Elektrický náboj. Elektrizovanie telies. Elektrická sila,
elektrické pole. Magnetické vlastnosti látok. Tyčový magnet.
Póly magnetu. Magnetka. Vzájomné pôsobenie dvoch tyčových
magnetov. Magnetické pole, magnetická sila. Indukčné čiary
magnetického poľa. Magnetické pole Zeme.
Základné časti elektrického
obvodu. Schematické značky. Elektrický prúd v kovových vodičoch.
Vedenie elektrického prúdu v plynoch. Blesk. Elektrické vodiče
a izolanty. Vedenie elektrického prúdu v polovodičoch.
Magnetické pole cievky s prúdom.
Určenie severného a južného magnetického pólu cievky.
Elektromagnet. Nerozvetvený a rozvetvený elektrický obvod.
Veľkosť elektrického prúdu.
Jednotky elektrického prúdu. Meranie veľkosti elektrického prúdu
v obvode. Elektrické napätie. Zdroje elektrického napätia.
Meranie veľkosti elektrického napätia v obvode. Ohmov zákon.
Príkon elektrického spotrebiča.
Pôsobenie rovnorodého magnetického
poľa na cievku s prúdom. Elektromagnetická indukcia.
Striedavý prúd.
Požiadavky na vedomosti a zručnosti
- Pokusom ilustrovať a vysvetliť
jav elektrizovania telies. Vysvetliť pojem elektrický náboj.
- Charakterizovať elektrické
pole, pokusom ilustrovať zmenu veľkosti
elektrickej sily pri zmene vzdialenosti zelektrizovaných
telies.
- Použiť elektrometer na určenie
elektrického poľa zelektrizovaného telesa.
- Graficky znázorniť siločiary
elektrického poľa medzi dvoma súhlasne a nesúhlasne
zelektrizovanými telesami.
- Opísať a ilustrovať
vlastnosti dvoch tyčových magnetov.
- Charakterizovať a pokusom
ilustrovať existenciu magnetického poľa v okolí
magnetu.
- Znázorniť magnetické pole
magnetickými indukčnými čiarami.
- Určiť severný a južný
magnetický pól a zemepisné póly Zeme.
- Určiť podmienky prechodu
elektrického prúdu obvodom.
- Nakresliť pomocou
schematických značiek nerozvetvený a rozvetvený
elektrický obvod.
- Zapojiť podľa schémy
nerozvetvený a rozvetvený elektrický obvod.
- Opísať vedenie
elektrického prúdu v kovoch..
- Triediť vybrané pevné
telesá na elektrické vodiče a izolanty.
- Pokusne dokázať existenciu
magnetického poľa cievky s prúdom.
- Opísať elektromagnet,
vysvetliť jeho princíp a praktické využitie.
- Zostaviť jednoduchý
elektromagnet, určiť jeho magnetické póly.
- Porovnať trvalý magnet a elektromagnet.
- Experimentálne overiť a odmerať
veľkosť elektrického prúdu v rozvetvenom elektrickom
obvode.
- Riešiť úlohy s využitím
vzťahu na výpočet veľkosti elektrického prúdu.
- Opísať, vysvetliť a experimentálne
overiť vedenie elektrického prúdu v kvapalinách.
- Opísať vedenie elektrického
prúdu v plynoch.
- Vysvetliť vznik blesku pri
búrke a ochranu pred ním.
- Opísať vedenie elektrického
prúdu v polovodičoch.
- Riešiť úlohy s využitím
vzťahu na výpočet napätia.
- Odmerať veľkosť elektrického
napätia v obvode.
- Odmerať hodnoty prúdu a elektrického
napätia na rezistore, z nameraných hodnôt zostrojiť
graf priamej úmernosti medzi prúdom a napätím, čítať
a interpretovať graf.
- Riešiť úlohy a fyzikálne
situácie s využitím vzťahu na výpočet elektrického
odporu.
- Aplikovať vzťah na výpočet
elektrického príkonu pri riešení úloh.
- Pokusom overiť existenciu
indukovaného prúdu pri zmene magnetického poľa.
- Vysvetliť jav
elektromagnetickej indukcie.
- Porovnať vlastnosti
jednosmerného a striedavého prúdu.
6 STAVBA LÁTOK
Požadovaná úspešnosť: 80
%
Obsah
Časticové zloženie látok, atóm,
molekula, ión, Brownov pohyb, difúzia. Elektrické vlastnosti
častíc. Časticové zloženie pevných kryštalických látok,
kvapalín a plynov.
Požiadavky na vedomosti a zručnosti
- Opísať deliteľnosť látok
až na častice.
- Navrhnúť pokusy na ilustráciu
deliteľnosti látok.
- Zdôrazniť zjednodušený
model atómu daného prvku, vyznačiť náboje častíc,
z ktorých sa atóm skladá.
- Porovnať molekulu a atóm.
- Vysvetliť jav difúzie
farbiva vo vode a Brownov pohyb.
- Opísať vznik kladného a záporného
iónu.
- Charakterizovať a porovnať
časticové zloženie kryštalických látok, kvapalín a plynov.
- Porovnať vlastnosti látok
rôznych skupenstiev.
7 SVETELNÉ JAVY
Požadovaná úspešnosť: 80
%
Obsah
Svetelné zdroje. Svetelný zväzok,
svetelný lúč. Rýchlosť svetla. Tieň. Fázy Mesiaca.
Zatmenie Mesiaca a Slnka. Odraz svetla. Zobrazenie predmetu
zrkadlom. Lom svetla. Zobrazenie šošovkami. Optické vlastnosti
oka, okuliare. Slnečné spektrum.
Požiadavky na vedomosti a zručnosti
- Rozlíšiť na príkladoch
zdroje svetla a osvetlené telesá.
- Ilustrovať pokusom priamočiare
šírenie svetla.
- Uviesť veľkosť rýchlosti
svetla v inom optickom prostredí.
- Opísať vznik tieňa a polotieňa.
- Vysvetliť vznik fáz
Mesiaca, zatmenie Mesiaca a zatmenie Slnka.
- Vysvetliť odraz
svetla.
- Zostrojiť obraz predmetu
pri zobrazení rovinným zrkadlom, opísať jeho
vlastnosti.
- Experimentálne rozlíšiť
duté a vypuklé zrkadlo.
- Ilustrovať pokusom a vysvetliť
lom svetla.
- Experimentálne rozlíšiť
spojku a rozptylku.
- Určiť experimentálne
polohu ohniska a ohniskovej vzdialenosti spojky.
- Zobraziť predmet spojkou.
- Vysvetliť optické
vlastnosti oka.
- Vysvetliť princíp použitia
okuliarov.
- Experimentálne ukázať, že
slnečné svetlo je zložené z farebných svetiel,
vymenovať základné farby dúhy.
8 ENERGIA V PRÍRODE, TECHNIKE A SPOLOČNOSTI
Požadovaná úspešnosť: 75
%
Obsah
Druhy energie a ich vzájomné premeny. Zákon zachovania
energie. Jadrová energia. Prirodzená a umelá premena prvkov, rádioaktivita. Reťazová
reakcia. Jadrová elektráreň. Rádionuklidy v praxi. Ochrana
pred účinkami jadrového žiarenia.
Slnečná energia a jej premeny.
Zdroje energie. Netradičné zdroje energie. Využitie energie.
Hospodárenie s energiou.
Požiadavky na vedomosti a zručnosti
- Vysvetliť premeny rôznych
druhov energie (pohybovej, polohovej, elektrickej,
jadrovej) na iné druhy energie.
- Vysvetliť zákon zachovania
energie.
- Pokusne overiť premenu
vybraných druhov energie.
- Opísať mechanizmus
premeny energie v prírode.
- Vysvetliť javy –
prirodzená a umelá premena prvkov, rádioaktivita.
- Opísať štiepnu reťazovú
reakciu a možnosti využitia jadrovej energie.
- Opísať činnosť jadrovej
elektrárne.
- Vysvetliť zásady ochrany
človeka a životného prostredia pred účinkami jadrového
žiarenia.
- Opísať využitie slnečnej,
veternej a geotermálnej energie.
- Navrhnúť spôsob optimalizácie
spotreby energie v domácnosti a minimalizácie jej strát.
Do www tvaru upravil Miroslav Vojtek - ZŠ
Marhaň - 2000