Ministerstvo školstva Slovenskej republiky

 

VZDELÁVACÍ ŠTANDARD
Z  FYZIKY
PRE 2. STUPEŇ ZÁKLADNEJ ŠKOLY

 

Prácu na tvorbe štandardov koordinovala: RNDr. Viera Lapitková, CSc.
Návrh úprav: RNDr. Eva Tomanová, CSc.
Konečné úpravy: RNDr. Eva Kozová

 

Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky
dňa 9.4. 1999 pod číslom 546/99-4 s platnosťou od 1. septembra 1999


ÚVOD

Vzdelávací štandard z fyziky má za cieľ regulovať kvalitu vzdelávania vo fyzike, aby dal dostatočný priestor pre vznik alternatívnych modelov vyučovania fyziky, ale zároveň zaručoval ich určitú úroveň. Vychádza z učebných osnov fyziky pre 6. až 9. ročník základnej školy, ktoré schválilo MŠ SR dňa 3. apríla 1997 rozhodnutím č. 1640/97-151 s platnosťou od 1. septembra 1997 a učebných plánov pre 5. až 9. ročník ZŠ schválených MŠ SR dňa 17. 3. 1997 pod číslom 474/1997-15 s platnosťou od 1. septembra 1997 s minimálnou hodinovou dotáciou pre fyziku 2, 2, 2, 1 týždenne v 6. až 9. ročníku. Po optimalizácii na základe overovania v praxi by mal byť akceptovaný ako záväzná časť obsahu vzdelávania vo fyzike a preň stanovených výchovno-vzdelávacích cieľov vo všetkých základných školách bez ohľadu na zvolenú koncepciu vzdelávania.

Štandard zahŕňa osem tematických okruhov učiva, z ktorých každý je spracovaný v dvoch častiach. Prvá z nich – obsah – stanovuje základné učivo, určené ako záväzné na sprístupnenie vo všetkých základných školách všetkým žiakom. Druhá časť vymedzuje vo väzbe na základné učivo požiadavky na vedomosti a zručnosti, ktoré by mali počas štúdia získať a vedieť preukázať, aj keď na rôznej úrovni zvládnutia, všetci žiaci. Záväznosť štandardu v obidvoch uvedených častiach nevylučuje možnosť zaradiť do vyučovania ďalšie učivo, ktoré je v príslušnej škole, či triede vhodné a potrebné na splnenie stanovených cieľov, a zvýšiť nároky na výkony žiakov. Štandard neobmedzuje tvorivý prístup učiteľov, ale umožňuje im slobodne voliť metódy, formy a prostriedky na plnenie stanovených požiadaviek.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti žiakov v štandarde sa budú ďalej konkretizovať vzorovými úlohami, ktoré sa po overení použijú pri tvorbe materiálov na kvantifikovanie a objektivizáciu učebných výsledkov žiakov – didaktických testov, či iných druhov skúšok (tematických, ročníkových, výstupných zo štúdia) s možnosťou ich lokálneho aj celoplošného využitia.

 

PREHĽAD TEMATICKÝCH OKRUHOV

  1. Meranie fyzikálnych veličín
  2. Sila a pohyb
  3. Mechanické vlastnosti kvapalín a plynov
  4. Práca. Energia. Teplo
  5. Elektromagnetické javy
  6. Stavba látok
  7. Svetelné javy
  8. Energia v prírode, technike a spoločnosti

 

1 MERANIE FYZIKÁLNYCH VELIČÍN

Požadovaná úspešnosť: 70 %

Obsah

Vlastnosti telies. Fyzikálne veličiny: dĺžka, objem, hustota, čas, teplota, sila, tlak, elektrický prúd, elektrické napätie. Vybrané jednotky sústavy SI, ich násobky a diely. Meradlá dĺžky, času, hmotnosti, objemu, teploty, sily, tlaku, elektrického prúdu, elektrického napätia. Hustota. Metódy merania vybraných fyzikálnych veličín. Grafická metóda zobrazovania závislosti fyzikálnych veličín.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

 

2 SILA A  POHYB

Požadovaná úspešnosť: 75 %

Obsah

Vzájomné pôsobenie telies. Sila. Gravitačné pole Zeme. Gravitačná sila. Znázornenie sily. Jednotka sily. Skladanie dvoch síl pôsobiacich na teleso v tej istej priamke. Posuvné účinky sily. Zotrvačnosť telies. Účinok sily na teleso otáčavé okolo pevnej osi. Moment sily. Jednotka momentu. Páka. Rovnovážna poloha páky. Pevná kladka. Tlaková sila. Tlak. Jednotka tlaku. Trenie. Trecia sila. Relatívnosť pokoja a pohybu telesa. Priamočiary a krivočiary pohyb. Rovnomerný a nerovnomerný pohyb. Rýchlosť rovnomerného pohybu. Jednotky rýchlosti. Grafické znázornenie rovnomerného pohybu. Priemerná rýchlosť.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

 

3 MECHANICKÉ VLASTNOSTI KVAPALÍN A  PLYNOV

Požadovaná úspešnosť: 80 %

Obsah

Tlak v kvapalinách. Hydrostatický tlak. Pôsobenie síl na teleso v kvapaline. Podmienky potápania, plávania, vznášania sa telesa v kvapaline.

Atmosféra Zeme. Atmosférický tlak. Torricelliho pokus. Meranie atmosferického tlaku. Pôsobenie síl na teleso v atmosfére.

Vlhkosť vzduchu. Vlhkomer. Zrážky a ich meranie. Vznik vetra. Meteorologická mapa. Predpoveď počasia.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

 

4 PRÁCA. ENERGIA. TEPLO

Požadovaná úspešnosť: 75 %

Obsah

Práca. Jednotky práce. Výkon. Jednotky výkonu. Pohybová energia telesa. Polohová energia telesa. Jednotky energie. Vzájomná premena pohybovej a polohovej energie telesa. Teplo. Jednotky tepla. Teplo prijaté a odovzdané telesom. Merná tepelná kapacita. Topenie, tuhnutie, var a kondenzácia látok. Vyparovanie.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

 

5 ELEKTROMAGNETICKÉ JAVY

Požadovaná úspešnosť: 75 %

Obsah

Elektrické vlastnosti látok. Elektrický náboj. Elektrizovanie telies. Elektrická sila, elektrické pole. Magnetické vlastnosti látok. Tyčový magnet. Póly magnetu. Magnetka. Vzájomné pôsobenie dvoch tyčových magnetov. Magnetické pole, magnetická sila. Indukčné čiary magnetického poľa. Magnetické pole Zeme.

Základné časti elektrického obvodu. Schematické značky. Elektrický prúd v kovových vodičoch. Vedenie elektrického prúdu v plynoch. Blesk. Elektrické vodiče a izolanty. Vedenie elektrického prúdu v polovodičoch.

Magnetické pole cievky s prúdom. Určenie severného a južného magnetického pólu cievky. Elektromagnet. Nerozvetvený a rozvetvený elektrický obvod.

Veľkosť elektrického prúdu. Jednotky elektrického prúdu. Meranie veľkosti elektrického prúdu v obvode. Elektrické napätie. Zdroje elektrického napätia. Meranie veľkosti elektrického napätia v obvode. Ohmov zákon. Príkon elektrického spotrebiča.

Pôsobenie rovnorodého magnetického poľa na cievku s prúdom. Elektromagnetická indukcia. Striedavý prúd.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

 

6 STAVBA LÁTOK

Požadovaná úspešnosť: 80 %

Obsah

Časticové zloženie látok, atóm, molekula, ión, Brownov pohyb, difúzia. Elektrické vlastnosti častíc. Časticové zloženie pevných kryštalických látok, kvapalín a plynov.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

 

7 SVETELNÉ JAVY

Požadovaná úspešnosť: 80 %

Obsah

Svetelné zdroje. Svetelný zväzok, svetelný lúč. Rýchlosť svetla. Tieň. Fázy Mesiaca. Zatmenie Mesiaca a Slnka. Odraz svetla. Zobrazenie predmetu zrkadlom. Lom svetla. Zobrazenie šošovkami. Optické vlastnosti oka, okuliare. Slnečné spektrum.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti

 

8 ENERGIA V  PRÍRODE, TECHNIKE A  SPOLOČNOSTI

Požadovaná úspešnosť: 75 %

Obsah

Druhy energie a ich vzájomné premeny. Zákon zachovania energie. Jadrová energia. Prirodzená a umelá premena prvkov, rádioaktivita. Reťazová reakcia. Jadrová elektráreň. Rádionuklidy v praxi. Ochrana pred účinkami jadrového žiarenia.

Slnečná energia a jej premeny. Zdroje energie. Netradičné zdroje energie. Využitie energie. Hospodárenie s energiou.

Požiadavky na vedomosti a zručnosti


Do www tvaru upravil Miroslav Vojtek - ZŠ Marhaň - 2000