Úskalia Internetu na vyučovacej hodine


Používanie Internetu na vyučovacej hodine fyziky prináša nové možnosti výučby, dopĺňa obsah, zvyšuje úroveň ale zároveň aj môže úplne zmeniť priebeh vyučovacej hodiny. Avšak aj pri snahe použiť najmodernejšie informačné technológie, môže vyučovacia hodina mať veľmi nepriaznivý priebeh. Učiteľ by mal byť pred používaním Internetu oboznámený aj s problémami, ktoré môžu na hodine nastať. Najistejšie pre učiteľa (aspoň pri doterajších technických možnostiach) sú nepriame metódy využívania poznatkov z Internetu. Priame internetové metódy, ktoré budú asi najčastejšie využívať www stránky, môžu spôsobovať problémy.

Najväčšie problémy môže spôsobiť funkčnosť a obsah www stránky.

Obsah

Stránky na Internete veľmi rýchlo vznikajú ale aj zanikajú, napríklad krachom firmy, prechodom autora na iné pracovisko a pod. Aj stránky relatívne stabilných inštitúcií (napríklad: NASA, CERN, SMHÚ,...) menia často svoj štýl a obsah. Preto nemusíme po nejakom čase na danom serveri nájsť stránku pre nás obzvlášť zaujímavú. Takéto straty môžu nastať aj pri aktualizácii stránok, keď autor niektoré údaje nemusí považovať za dôležité.

Pozor musíme dať aj na odbornosť stránok. Pri každej stránke je potrebné sledovať aj dôveryhodnosť organizácie a samotného autora. Zvyčajne je rozdiel v odbornej úrovni toho istého obsahu u stránky študenta alebo vedca výskumné ústavu. Ďalej je dobré si všimnúť, či stránky danej inštitúcie sú "oficiálne" alebo nie. Niektoré inštitúcie majú viacero www stránok, ktoré tvoria napríklad ich fanúšikovia.

Popri samotnom obsahu je dôležitý aj psychologicko-estetický dojem stránky. Príliš tmavé farby, nevhodné pozadia, môžu mať negatívny vplyv na žiakov, odpútavajú ich pozornosť.

Niektoré stránky majú na svojej ploche aj vnútené raklamné bannery od poskytovateľa www priestoru. Pri zakladaní a používaní takýchto stránok (sú spravidla zdarma) je nutné sledovať aj štýl obsahu reklamných plôch. Určite nie je vhodné, keď sa pri výklade učiva z fyziky objaví reklamná plocha s prejavom násilia (časté reklamy na hry) alebo tvrdo-erotickým obsahom.

 

Funkčnosť

(stránka nemusí byť stále on-line prístupná alebo úplná)

Môže sa stať, že na vyučovacej hodine sa k danej stránke vôbec nedostaneme. Spôsobiť to môže napríklad upgrade servera, kde je umiestnená stránka. Vtedy sú príslušné adresy neprístupné spravidla niekoľko hodín.

Ďalší problém môže vzniknúť aj vtedy, keď autor práve aktualizuje stránku. Vtedy nemusia byť prístupné niektoré stránky, alebo budú nefunkčné niektoré časti stránky (napr. obrázky).

Niekedy vznikajú aj poruchy prenosu na samotnej telekomunikačnej trase medzi serverom stránky a našim počítačom. Zvyčajne to sú poruchy uzemnenia alebo prerušenia vodičov.

Rýchlosť prenosu na Internete závisí aj od dennej doby. Spravidla najlepší prenos je ráno okolo piatej. Zahltenie spojenia môže spôsobiť aj nejaká mediálna senzácia, pre ktorú je enormne zvýšený počet prístupov na určitý server.

Ak sledujeme stránky na inom prehliadači ako používal autor pri ich tvorbe nemusíme vidieť to isté. Niektoré problémy závisia od technológie autora stránky, niektoré iba od používaného prehliadača. Keď chceme vidieť pravú podobu stránok, mali by sme si všimnúť, pre aký prehliadať, v akom rozlíšení a akom kódovaní sú optimalizované (napríklad, MS IE4.0, 800x600, W1250).

Problémy môžu vzniknúť aj vtedy, keď jedna stránka má svoje časti na rôznych serveroch (v inom prípade je to veľká výhoda Internetu). Ak je niektorý server nedostupný, nezobrazia sa napríklad fotografie na ňom uložené.

Internetové stránky obsahujú aj mnohé veľmi zaujímavé videoukážky, napríklad stránky Deutsches Museum Mníchov. Ich použitie na hodine však často znemožňuje ich dlhý prenos do nášho počítača (až niekoľko desiatok minút).

Použitie Internetu na hodine on-line má však predsa len svoje čaro. Predstavte si, že sledujete oblačnosť z družice nad Európou, ktorá práve teraz vyzerá takto. Alebo, údaje o výške a polohe pre medzinárodnú stanicu Station sú práve teraz aktuálne. Samozrejme, že je to iba jeden "rozmer" Internetu. Nehovoríme tu ešte o mailových, hlasových a video-konferenciách a ďalších on-line projektoch (merania, ovládanie modelov LEGO Dacta a pod.).


Ak sa chceme vyhnúť vyššie uvedeným rizikám, môžeme využiť Internet na vyučovacej hodine aj nepriamo, použitím:

1. off-line www stránok na disku alebo CD (napríklad CD autora: Učiteľ, Baltazár, Lego a Internet na fyzike ZŠ),

2. iných, aj nepočítačových foriem prenosu www obsahu.


Vybraný obsah www stránky môžeme sprístupniť žiakom aj týmito formami:


(C) 1999 - Miroslav Vojtek